Działalność fotograficzna to temat rzeka. Może powstać mnóstwo artykułów a i tak będą się często pojawiać coraz to nowsze pytania. Zadałam na Instagramie pytania swoim obserwatorom dotyczące newralgicznych punktów pracy fotografa – klientów, wyceny i social mediów. Dodatkowo podsunęliście mi kilka innych aspektów – o wszystkim tym dowiecie się w dzisiejszym artykule.

Gdzie znaleźć klientów?

działalność fotograficzna - najczęściej zadawane pytania

O tym gdzie znaleźć klientów powstało już sporo postów, książek, wpisów i szkoleń, a i tak nadal każdy szuka na to pytanie odpowiedzi. Ja proponuję troszkę odwrócić to pytanie.

W momencie, kiedy wychodzimy z pozycji osoby, która czegoś szuka od razu określamy siebie,. jako osobę, która tej rzeczy nie ma. Prawo przyciągania to potężne narzędzie psychologiczne. Kiedy zastanawiamy się nad tym, gdzie są nasi klienci, jak ich zainteresowań itp. stawiamy się w pozycji osoby, która potrzebuje tego znalezienia i trochę odpychamy od siebie ten moment.

Kiedy zaczniemy bardziej zastanawiać się nad tym “gdzie klienci mogą nas znaleźć” wychodzimy z pozycji czynu, szukania rozwiązania, a nie z pozycji samego celu.

A gdzie mogą nas znaleźć? Wszędzie tak naprawdę. W świecie online możecie wybierać, potrzeba tylko wiedzieć co zrobić, żeby klient trafił na Ciebie. Jak?

Poprzez Instagrama, Facebooka, wyszukiwarki Google. Dzięki reklamom, różnym platformom. W świecie offline poprzez sąsiadkę, koleżankę, zaznajomioną kawiarnię, manicurzystkę.

Jak się wyróżniać?

działalność fotograficzna - najczęściej zadawane pytania

“Bycie normalnym jest nudne”, “Ja jestem inny/a niż on/a”.

Znasz to?

Oba wyrażenie budzą we mnie mieszane uczucia. Bo czym jest wyróżnianie się? Pofarbowanie włosów na fioletowo? Mieszkanie w kamperze?

A gdyby tak spojrzeć na to inaczej i pomyśleć, że wyróżnianie się to po prostu bycie sobą? Bo przecież każdy z nas jest inny, prawda?

Tak, wiem – przeszłam z jednej oklepanej frazy do drugiej.

Nie wiem jak wy, ale w momencie, gdy słyszę, że aby cokolwiek osiągnąć trzeba się wyróżniać to ogarnia mnie stres. No bo jak to? Ciężko pracuję, robię super zdjęcia, staram się jak mogę i jeszcze się muszę czymś wyróżniać? Ale czym? Mam na sesji kręcić hula hopem, żeby zwrócić na siebie uwagę? Albo stworzyć śpiewaną ofertę?

Jest to oczywiście przekoloryzowane, ale wiecie o co mi chodzi.

W obecnych czasach nie wystarcza robić dobrze swojej roboty. Przynajmniej tak słyszymy.

A gdyby tak zrobić krok w tył i po prostu robić swoje? Wyróżniać się tym, że jesteśmy sobą, że w tym całym szaleństwie i wielkim wyścigu o bycie numer jeden po prostu wyróżniamy się naszymi pięknymi zdjęciami, otaczającym nas spokojem, poczuciem humoru czy lekkim piórem. Bo po prostu tacy jesteśmy i to nam przychodzi z łatwością i przyjemnością?

Wyróżniaj się terminowością, poczuciem bezpieczeństwa, miłymi upominkami na sesji – na pewno nie niską ceną!

Jaką formę działalności wybrać?

działalność fotograficzna - najczęściej zadawane pytania

W przypadku formy działalności – to zależy od tego, na jakim etapie jesteś. I od tego, jakim typem osoby jesteś, jakie są Twoje plany i cele biznesowe, co chcesz osiągnąć i w jaki sposób chcesz żyć i w jakim trybie chcesz pracować. 

Na początku najczęściej wybieraną opcją jest działalność nierejestrowana – sama tak zaczynałam. Pracowałam wtedy jednocześnie na etacie,. jako księgowa. Moja praca była w trybie zdalnym, więc tym bardziej mogłam sobie pozwolić na robienie dwóch rzeczy na raz, bo czas, który bym traciła na dojazdy wykorzystywałam na prace nad biznesem. Był to dosyć ciężki i męczący czas. Pracowałam bardzo dużo, ale okoliczności życia sprawiły, że na jakiś czas nie mogłam zrezygnować z etatu (wiecie, kredyty te sprawy). Jest to rozwiązanie na pewno na jakiś czas, ja jestem przekonana, że nie mogłabym ciągnąć na dwóch działalnościach przez długo, bo bym się zajechała.

Działalność nierejestrowana jest dobrą formą, gdzie zaczynasz dopiero zarabiać, ale nie na tyle, aby móc się utrzymać czy płacić ZUS. Jest kilka rzeczy o których trzeba pamiętać prowadząc taką działalność. Mianowicie nie można przekroczyć danej kwoty przychodu w ciągu miesiąca, nie można było wczesniej prowadzić żadnej innej działalności i trzeba było prowadzić dokumentacje. Rozliczenie następuje nie miesięcznie, tylko rocznie, podczas składania PIT-u. Jest to idealna opcja na początek, kiedy chcesz się dowiedzieć, czy praca fotografa jest dla Ciebie nie rzucając wszystkiego na raz

Inną opcją jest założenie jednoosobowej działalności gospodarczej – obecnie jest to moja forma działalności. Sprawdza się gdy nie masz pracowników, wykonujesz suługi lub sprzedajesz jakieś swoje produkty. Minusem takiej działalności jest to, że znacznie wzrastają koszty (chociażby podatki czy ZUS) oraz to, że już musisz się jakoś z zarobków utrzymywać. Nadal możesz jednocześnie pracować na etacie, co może być swego rodzaju etapem przejściowym. Plusem jest to, że jesteś sam sobie szefem i możesz kształtować taki biznes, jaki chcesz. Za zobowiązania zaciągnięte w związku z prowadzoną działalnością odpowiadasz całym swoim majątkiem. Musisz też zgłosić działalność do CEIDG.

Kolejną opcją jest spółka. Dużo osób ją poleca, ponieważ aż tak “nie odziera z kasy”, jednak rządzi się zupełnie innymi prawami. Spółki same dzielą się na różne rodzaje, jej naczelna zasada jest taka, że prowadzisz ją ze “wspólnikiem”. 

Następnie musisz zadecydować o formie opodatkowania i rodzaju prowadzenia księgowości.

Jak stworzyć ciekawą ofertę?

działalność fotograficzna - najczęściej zadawane pytania

Przyciągająca, czytelna i prosta oferta to podstawa. Ważne jest to, aby nie była zbyt zagmatwana, nie miała miliona różnych wersji i typów oraz by można było łatwo do niej trafić.

Cena w ofercie nie jest najważniejsza!

Najważniejsza jest informacja o tym, co klient będzie z tego miał. Trzeba najpierw zachęcić zawartością, a nie niską ceną. Jest to bardzo zgubny zabieg. Jeżeli obniżysz ceny w stosunku do konkurencji to owszem – będziesz się tym wyróżniać. Ale czy naprawdę chcesz być z tym kojarzony?

Nie tylko psuje to rynek i przyzwyczaja ludzi do niskich cen, ale i sprawia, że taki fotograf odczuwa ciągły brak satysfakcji i jest zmuszony robienia mnóstwa sesji w skali miesiąca, co wiąże się z niską jakością usług i niedbałością.

Dlatego musisz przekonać klientów, że to nie cena jest ważna a usługa i jej poziom. I od początku podawać takie ceny, jakie byś miał gdybyś zajmował się tym zawodowo. Im szybciej to zrobisz tym dla Twojego biznesu lepiej. Nie ważne czy masz doświadczenie i jak jest ono wysokie. W momencie, gdy uczciwie usiądziesz i zobaczysz ile tak naprawdę poświęcasz czasu na jedną sesję to odechce Ci się ulegania prośbom o “mały” rabacik.

Jak prowadzić media społecznościowe?

działalność fotograficzna - najczęściej zadawane pytania

Jeżeli ktoś się mnie zapyta jakie media społecznościowe warto mieć dla Twojego biznesu – odpowiadam, że każde. Na każdym z nich przebywa grupa docelowa w innym wieku.

Zainteresowanych sesjami ślubnymi można spotkać na Instagramie. Na sesje kobiece na Facebooku. Na sesje portretowe na Tiktoku a na sesje biznesowe na LinkedInie. Ale to i też nie jest reguła. Dlatego warto być wszędzie, aby trafiać wszędzie.

Na pewno spotkałeś się z twierdzeniem, że lepiej kierować energię tylko w jedną platformę, ale wierz mi, że to jest zabieg, aby po prostu sprzedać.

Im więcej kanałów komunikacji tym więcej szans na znalezienie klienta. Ale fakt jest taki, że trzeba tą komunikację dopasować do danego kanału.

I zanim zapytasz – tak można powielać swoje treści między kanałami. Chodzi o to, aby dotrzeć do nowych osób nie do tych, co już cię gdzieś tam obserwują 🙂

Pamiętaj o regularności, publikowaniu ciekawych treści. Opisuj jak wygląda Twoja praca, pokazuj backstage, udostępniaj opinie innych.

Jak stworzyć piękne portfolio?

działalność fotograficzna - najczęściej zadawane pytania

Portfolio to chyba najważniejsza rzecz w pracy fotografa. Pokazuje w jakim stylu robisz zdjęcia, jaki jest ich klimat, jak je obrabiasz. Ogólnie klient widzi, czego się może spodziewać po sesji z Tobą.

Jest to podstawa tego, żeby zainteresować klienta swoją ofertą. Najpierw patrzy na zdjęcia, decyduje czy mu się podobają i czy chciałby takie mieć.

Ale co zrobić, aby takie portfolio stworzyć? Potrzeba troszkę czasu i pracy i jak największej ilości różnorodnych zdjęć. Na początku czeka Cię pewnie trochę pracy za darmo, ale jest sposób na to, żeby zyskać fajne zdjęcia nie dostając za nie ani grosza.

Najlepiej jednak zacząć od:

1. Znajomych – poproś o pozowanie do zdjęć Twoich najbliższych znajomych, koleżankę, kolegę lub parę, która marzy o ładnych zdjęciach we dwoje. Ćwicz tego typu sesje jak najczęściej, i gdy tylko masz do tego możliwość i okazję. Co najmniej do momentu, w którym posiadać będziesz w swoim portfolio różnorodne zdjęcia. W mojej opinii to minimum 5 różnych sesji, z różnymi osobami = scenariusz idealny).

2. Sesje TFP – gdy w Twoim portfolio znajdują się już ciekawe i różnorodne zdjęcia warto zacząć odwiedzać grupy na Facebooku sesji TFP.

Pamiętaj, że musisz wyjść z cienia i często ze swojej strefy komfortu i pokazać się światu. Wszystko po to, aby spełnić swoje pragnienie, aby fotografia na stałe weszła do Twojego życia. Jeśli fotografowanie daje Ci radość i poczucie wolności, to nie zastanawiaj się długo… tylko działaj!

Działalność fotograficzna - najczęściej zadawane pytania

podsumowanie

Podsumowując działalność fotograficzna wiąże się swoimi prawami – tak, jak każda inna. Opinii jest tyle, ile fotografów i tak samo – porad. Warto mieć zawsze otwarty umysł, szukać odpowiedzi, testować różne rozwiązania i obserwować. 

Trzeba też pamiętać o tym, że to, co sprawdziło się jednej osobie niekoniecznie może sprawić się i Tobie. Jednak warto mieć z tyłu głowy to, że wytrwałość i ciężka praca popłaca 🙂 

Chcesz wiedzieć więcej?

Przeczytaj mojego e-booka o założeniu i prowadzeniu działalności fotograficznej lub umów się na konsultacje

e-book

konsultacje

Znajdziesz tam wiele ciekawych informacji, między innymi dowiesz się tego, jak:

– założyć własną markę w zgodzie ze sobą jednocześnie się wyróżniając

– zabezpieczyć się prawnie i księgowo

– o tym jak stworzyć ciekawą i przyciągającą ofertę oraz jak się wyceniać

– jakie media społecznościowe prowadzić (i jak!), oraz dlaczego własna strona internetowa jest ważna

– o tym jak stworzyć atrakcyjne portfolio i gdzie szukać klientów

– o tym jak zorganizować idealną sesje, jak stworzyć swobodna atmosferę na sesji. O tym jak rozmawiać z klientem, jak odpowiadać na zadane przez niego (czasem zaskakujące) pytania

– jak zarobić więcej na sesji

– uzyskasz dostęp do materiałów dodatkowych, wzorów umów, szablonów maili i wiele, wiele innych;

– poznasz odpowiedź na pytanie dotyczące tego jaką formę działalności wybrać i gdzie szukać klientów

 

    Przed konsultacjami poproszę Cię o listę wstępnym tematów, które chcesz ze mną poruszyć – zarys opisz w mailu powyżej.

    Przygotuję się przed spotkaniem, aby podzielić się z Tobą gotowymi rozwiązaniami.

    Podaj również adresy swoich social mediów, stronę internetową itp.

    Podczas konsultacji możemy omówić między innymi następujące zagadnienia:

    – Twój biznes fotograficzny i jego strategię oraz dalszy rozwój 

    – Problemy, które stoją Ci na drodze do rozwinięcia działalności i osiągnięcia sukcesu

    –  Twoje portfolio, media społecznościowe, styl fotografii warsztat i estetykę

    – Twoje grupy docelowe, cele marketingowe

    – Branding, wizerunek marki

    – Bieżące problemy: brak klientów, wycena usług, trudność w rozmowach z klientami itp.

    I wiele wiele innych. Skontaktuj się ze mną za pomocą formularza obok, a wybierzemy dogodny dla Ciebie termin i rozpoczniemy rewolucję!

    • Konsultacje Online
    • pln 300 1 godzina

    Instagram

    @twojfotograficznybuddy

    Post a Comment