pierwsza sesja zdjęciowa

Pierwsza sesja zdjęciowa, to dla każdej osoby (bez wyjątków 😉) ogromny stres. Nie tylko dlatego, że wchodzimy w nieznane, ale też dlatego, że na sesji, jak i w życiu.. wszystko może się zdarzyć. A my po prostu nie będziemy na to gotowi.

Pamiętam do dziś obawy towarzyszące mi przed pierwszą sesją. Czułam strach przed tym czy sobie poradzę, czy spełnię oczekiwania, czy klient będzie zadowolony? Czy będzie po mnie widać, że to moja pierwsza sesja? Czy po prostu robię ładne zdjęcia? 

Miałam mnóstwo obaw. Ale na szczęście mam teraz za sobą wiele sesji, dzięki którym wiem jak się przygotować na każdą ewentualność. I dlatego też dzięki temu mogę podzielić się z Tobą kilkoma radami, abyś poczuł się pewniej i swobodniej.

Dlatego postanowiłam dzisiaj przygotować dla Ciebie małą podpowiedź, jak poprawnie przygotować się do sesji zdjęciowej, aby wszystko poszło zgodnie z planem

pierwsza sesja zdjęciowa

Przygotuj sprzęt

pierwsza sesja zdjęciowa - jak się przygotować

Po pierwsze i najważniejsze – naładuj sprzęt, przygotuj ładowarkę i zapasową baterię oraz zapasowe karty pamięci. Upewnij się, że są sformatowane, zrób w domu testowe ujęcia i sprawdź, czy wszystko działa. Sprzęt w Twojej pracy jest jednym z najważniejszych i kluczowych elementów, dlatego przed każdą sesją stosuj ten sam „rytuał” przygotowania sprzętu, aż stanie się to przyjemnym nawykiem😉

skrupulatny wywiad

pierwsza sesja zdjęciowa - jak się przygotować

Przed sesją warto jest zrobić porządny wywiad. Ustalenia przed sesją Jest to najważniejszy punkt, który nigdy nie powinien zostać pominięty. Unikaj zapisu na sesje w stylu “umawiamy się na wtedy i co ma być to będzie”.

Nigdy nie będzie :p I Ty będziesz zestresowany, bo nie wiesz na co się przygotować i klient też, bo nie będzie wiedział, co go czeka.

Najlepiej zacząć dopinać szczegóły na tydzień przed sesją. Dogadajcie miejsce, czas, ogólny klimat sesji. Poproś klienta o podesłanie zdjęć poglądowych, podpytaj o jak najwięcej szczegółów. Zaoszczędzi Ci to wielu niedomówień, kłopotów i późniejszych nieporozumień. Ustal dokładnie na ile zdjęć się umawiacie, na jaką kwotę i jaki typ sesji. Przygotuj moodboard sesji – nieważne jak bardzo jesteś kreatywny i rzucasz pomysłami z rękawa – zawsze może się pojawić znienacka w głowie czarna dziura i wszelkiego rodzaju pomoce, czy pomysły są zawsze mile widziane,. 

Koniecznie też spisz umowę lub stwórz regulamin sesji. Przezorny zawsze ubezpieczony i wiele sytuacji nauczyło mnie, aby zawsze mieć podpisaną umowę (brać zadatek) i mieć stworzony regulamin na sesji. Za każdym razem gdy coś wydało mi się oczywiste to ktoś musiał się o to zapytać (lub tą lukę wykorzystać).

Umowa dotyczy głównie rezerwacji terminu. Założenia usługi mogą się zmienić, więc to najlepiej ustalać za pomocą regulaminu czy też mailowo (ustalenia na mailu też są wiążące). W umowie napisz podstawowe, nieruszalne rzeczy dotyczące sesji – jak termin i forma zapłaty, ilość oddawanego materiału, termin realizacji zlecenia czy też.

W regulaminie znajduje się informacja o tym, że klient zapoznał się z portfolio i stylem zdjęć, jest też adnotacja odnośnie poprawek czy też ewentualnych zabiegach chirurgii plastycznej (czyli o tym, czy chcesz komuś odjąć 20 kg czy nie).

Wyznaczanie granic jest również bardzo ważne. W nawiązaniu do powyższego – wiele, wiele razy zdarzyło mi się, że mimo akceptacji regulaminu czy podpisania umowy klient wymagał, abym coś tam wyszczupliła czy zmieniła. Oczywiście, wykonujesz dla niego usługę i płaci, więc wymaga – ale nie do końca. Jeżeli klient od początku wie, co może, a co nie (albo dostanie taką informację i ewentualnie się z nią zapozna) to naprawdę dużo łatwiej nam nad wszystkim panować. Zapoznanie klienta z portfolio, cennikiem i regulaminem jest bardzo ważne.

Drugą sytuacją jest to, że klient prosi o rabat czy jakieś ustępstwo. Osobiście nie rozdaję rabatów według prośby, bo szanuję swoją pracę i czas. Wiadomo, że znajdzie się ktoś, kto uzna, że może spróbować, a nuż się uda – zawsze wtedy wystarczy kulturalnie acz stanowczo odmówić zaznaczając, że cennik jest jawny i każdy jest traktowany jednakowo.

Paradoksalne jest to, że kiedy podniosłam ceny takie sytuacje zdarzają mi się naprawdę rzadko.

pierwsza sesja zdjęciowa

Daj sobie czas

pierwsza sesja zdjęciowa - jak się przygotować

Poświęć na sesję więcej czasu – na początku nawet do teraz czuję nutkę stresu i wiem doskonale, że najwięcej dziać się zaczyna pod koniec sesji – ludzie się rozkręcają i sesja lepiej idzie, więc lepiej mieć zapas czasu.

Zawsze to było ostatnie 10 minut sesji 😀

Dlatego nauczyłam się, że lepiej od razu na sesję poświęcić więcej czasu, nie spieszyć się i poczekać na rozwój wydarzeń.

Klient też sam nie będzie miał zadyszki po spotkaniu z Toba 😉

Wrzuć na na luz!

pierwsza sesja - jak się przygotować

Nie stresuj się! Baw się dobrze na sesji, zmieniaj kadry o milimetr, bo czasem nawet taka delikatna zmiana zrobi efekt wow”. Z czasem wszystkiego się nauczysz, dlatego daj go sobie bez zbędnej spiny.

Nie bój się mówić klientowi, że dana poza nie wygląda najlepiej i radzisz ją zmienić. I tak przy selekcji tej sesji nie wybierzesz takiego zdjęcia, więc po co marnować czas? A i klient będzie wiedział, czego nie robić.

Dawaj jasny feedback, puść muzykę. Nie bój się szukać różnych inspiracji w trakcie sesji – nikt nie jest chodzącym katalogiem pomysłów.

Pamiętaj też, że nie każda sesja to wybuch fajerwerków i same arcydzieła. Czasem coś się nie uda i to jest okej!

pierwsza sesja zdjęciowa

pierwsza sesja zdjęciowa - jak się przygotować

podsumowanie

Mam nadzieję, że te kilka rad sprawi, że Twoja pierwsza sesja zdjęciowa okaże się strzałem w 10! I poczujesz tzw. bakcyla. Nabranie wprawy i obycia wymaga czasu i cierpliwości i kilku (a nawet więcej) sesji na koncie. Dlatego nie przejmuj się tym, jeżeli Twoje pierwsze podejścia nie będą takie, jakbyś chciał. 

Powodzenia!

Aneta


Warning: Undefined property: SoleneCoreElementorSocialShare::$socialNetworks in /home/platne/serwer169718/public_html/esottile.pl/wp-content/plugins/solene-core/shortcodes/social-share/elementor-social-share.php on line 120

Warning: foreach() argument must be of type array|object, null given in /home/platne/serwer169718/public_html/esottile.pl/wp-content/plugins/solene-core/shortcodes/social-share/elementor-social-share.php on line 120

Warning: Undefined variable $args in /home/platne/serwer169718/public_html/esottile.pl/wp-content/plugins/solene-core/shortcodes/social-share/elementor-social-share.php on line 100

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home/platne/serwer169718/public_html/esottile.pl/wp-content/plugins/solene-core/shortcodes/social-share/elementor-social-share.php on line 100

Chcesz wiedzieć więcej?

Przeczytaj mojego e-booka o założeniu i prowadzeniu działalności fotograficznej lub umów się na konsultacje

e-book

konsultacje

Znajdziesz tam wiele ciekawych informacji, między innymi dowiesz się tego, jak:

– założyć własną markę w zgodzie ze sobą jednocześnie się wyróżniając

– zabezpieczyć się prawnie i księgowo

– o tym jak stworzyć ciekawą i przyciągającą ofertę oraz jak się wyceniać

– jakie media społecznościowe prowadzić (i jak!), oraz dlaczego własna strona internetowa jest ważna

– o tym jak stworzyć atrakcyjne portfolio i gdzie szukać klientów

– o tym jak zorganizować idealną sesje, jak stworzyć swobodna atmosferę na sesji. O tym jak rozmawiać z klientem, jak odpowiadać na zadane przez niego (czasem zaskakujące) pytania

– jak zarobić więcej na sesji

– uzyskasz dostęp do materiałów dodatkowych, wzorów umów, szablonów maili i wiele, wiele innych;

– poznasz odpowiedź na pytanie dotyczące tego jaką formę działalności wybrać i gdzie szukać klientów

 

    Przed konsultacjami poproszę Cię o listę wstępnym tematów, które chcesz ze mną poruszyć – zarys opisz w mailu powyżej.

    Przygotuję się przed spotkaniem, aby podzielić się z Tobą gotowymi rozwiązaniami.

    Podaj również adresy swoich social mediów, stronę internetową itp.

    Podczas konsultacji możemy omówić między innymi następujące zagadnienia:

    – Twój biznes fotograficzny i jego strategię oraz dalszy rozwój 

    – Problemy, które stoją Ci na drodze do rozwinięcia działalności i osiągnięcia sukcesu

    –  Twoje portfolio, media społecznościowe, styl fotografii warsztat i estetykę

    – Twoje grupy docelowe, cele marketingowe

    – Branding, wizerunek marki

    – Bieżące problemy: brak klientów, wycena usług, trudność w rozmowach z klientami itp.

    I wiele wiele innych. Skontaktuj się ze mną za pomocą formularza obok, a wybierzemy dogodny dla Ciebie termin i rozpoczniemy rewolucję!

    • Konsultacje Online
    • pln 300 1 godzina

    Instagram

    @twojfotograficznybuddy

    Post a Comment