
Chrzest bojowy w postaci trudnego klienta musi zdarzyć się chociaż raz w życiu. A najczęściej zdarza się wtedy, gdy spełniasz wszystkie zachcianki klienta, dokonujesz milionów poprawek, stajesz na rzęsach i wróżysz z kryształowej kuli. A tu na koniec otrzymujesz cudownego maila drukowanymi literami, że masz wrażenie, że klient zaraz wyskoczy z komputera i da Ci osobistą reprymendę.
Osobiście ciągle się stresuje przy oddawaniu materiału. Obawiam się, że dostanę wiadomość zwrotną, po której będę miała ochotę zakopać się pod ziemię. Ale trzeba mieć też z tyłu głowy to, że nie da się zadowolić każdego i spełnić jego oczekiwań i sprostać wyobrażeniom w 100%.
Otrzymanie niepochlebnego komentarza na mediach społecznościowych, pełnych niezadowolenia maili to chleb powszedni każdego przedsiębiorcy. Może czasem coś nie dowiozłeś i trzeba to klientowi wynagrodzić lub klient po prostu myślał, że otrzyma niezliczoną ilość gratisów i dlatego postanowił Ci dać negatywną opinię na Facebooku.
Been there done that.
Ale jak w takich sytuacjach reagować? Przejdźmy do konkretów.

zawsze zachowaj kulturę i bądź profesjonalny
jak radzić sobie z Trudnym klientem?
Na jakiejkolwiek decybele nie wchodziłby klient i jaką komunikację zdecyduje się obrać – Ty zawsze zachowaj klasę! Każdemu też może się zdarzyć gorszy dzień i to, że jesteśmy na linii ognia jeśli chodzi o wylewanie frustracji to żaden powód do tego, aby też dać się ponieść emocjom. To jak Ty się zachowasz świadczy bezpośrednio o Twojej marce i osobie. Pokaż się z jak najlepszej strony i staraj się zachować zimną krew. Weź parę oddechów lub poczekaj godzinę zanim odpiszesz na negatywnego maila. Unikaj reagowania pod wpływem emocji.
bądź konsekwentny
jak radzić sobie z Trudnym klientem?
Zdaję sobie sprawę, że trudna sytuacja z klientem generuje wiele emocji i często chcemy mieć sytuację z “głowy”, aby klient już nam odpuścił. Nie daj się jednak naciągnąć na dodatkowe rabaty, odbitki, poprawki nie zawarte w umowie. jeżeli Ty jesteś pewien, że ze swojej strony zrobiłeś wszystko i zrealizowałeś wszystkie ustalenia pilnuj ustalonych przez siebie granic i ze spokojem wytłumacz swoje stanowisko przedstawiając wszystkie fakty. Chodzi tu też o to, żeby być fair wobec każdego klienta i nie uginać się dlatego ponieważ ktoś głośno krzyczy. Ustal sobie swoje zasady w wypadku takich sytuacji i ich nie łam. Nie wdawaj się w żadne potyczki słowne, nie tłumacz się i nie dyskutuj. Przestawiaj fakty i odetnij emocje.
Nie podejmuj współpracy
jak radzić sobie z Trudnym klientem?
Jeżeli czujesz od początku, że coś może być nie tak to nie podejmuj współpracy. Czasami warto jest odmówić pewnego zlecenia niż męczyć się nim przez wieki. Niekiedy można wyczuć przy pierwszych wiadomościach, że dana osoba lubi nadwyrężać granice i wysyła “wrogie wibracje”. Jeżeli tylko moja intuicja podpowiada mi, że coś jest nie tak odmawiam wykonania zlecenia. Wolę mieć spokojną głowę niż kasę w kieszeni, którą pewnie wydałabym na Xanax 😀
sprawdź czy na pewno zrealizowałeś wszystkie ustalenia
jak radzić sobie z Trudnym klientem?
Ciężko to przyznać, ale czasami…klient ma rację :p Zweryfikuj od początku do końca, czy zostały wykonane wszystkie założenia. Dlatego też warto jest mieć umowę czy regulamin sesji. Masz spisane wszystkie ustalenia i nic co nie jest tam zapisane Cię nie dotyczy. Jeżeli natomiast faktycznie jakiś aspekt został pominięty to przeproś i wynagrodź to klientowi. Jeżeli wywiązałeś się ze wszystkiego wskaż jasno co wchodziło w zakres umowy i zakończ temat. Jeżeli natomiast jest to Twoja wina to przyznaj się do błędu i zaproponuj rekompensatę.
Podsumowując – bądź profesjonalny, konsekwentny i nie daj się ponieść emocjom. Zawsze spisuj umowę i ustalaj wszystko przed sesją oraz pilnuj, aby wszystkie założenia zostały zrealizowane na jak najwyższym poziomie. Nigdy nie wdawaj się w niepotrzebne dyskusje i nie popadaj w nawyk rabatów dla wyciszenia sprawy – to nigdy nie jest dobre.
e-book
konsultacje

– założyć własną markę w zgodzie ze sobą jednocześnie się wyróżniając
– zabezpieczyć się prawnie i księgowo
– o tym jak stworzyć ciekawą i przyciągającą ofertę oraz jak się wyceniać
– jakie media społecznościowe prowadzić (i jak!), oraz dlaczego własna strona internetowa jest ważna
– o tym jak stworzyć atrakcyjne portfolio i gdzie szukać klientów
– o tym jak zorganizować idealną sesje, jak stworzyć swobodna atmosferę na sesji. O tym jak rozmawiać z klientem, jak odpowiadać na zadane przez niego (czasem zaskakujące) pytania
– jak zarobić więcej na sesji
– uzyskasz dostęp do materiałów dodatkowych, wzorów umów, szablonów maili i wiele, wiele innych;
– poznasz odpowiedź na pytanie dotyczące tego jaką formę działalności wybrać i gdzie szukać klientów
Przed konsultacjami poproszę Cię o listę wstępnym tematów, które chcesz ze mną poruszyć – zarys opisz w mailu powyżej.
Przygotuję się przed spotkaniem, aby podzielić się z Tobą gotowymi rozwiązaniami.
Podaj również adresy swoich social mediów, stronę internetową itp.
Podczas konsultacji możemy omówić między innymi następujące zagadnienia:
– Twój biznes fotograficzny i jego strategię oraz dalszy rozwój
– Problemy, które stoją Ci na drodze do rozwinięcia działalności i osiągnięcia sukcesu
– Twoje portfolio, media społecznościowe, styl fotografii warsztat i estetykę
– Twoje grupy docelowe, cele marketingowe
– Branding, wizerunek marki
– Bieżące problemy: brak klientów, wycena usług, trudność w rozmowach z klientami itp.
I wiele wiele innych. Skontaktuj się ze mną za pomocą formularza obok, a wybierzemy dogodny dla Ciebie termin i rozpoczniemy rewolucję!
- Konsultacje Online
- pln 300 1 godzina